PENDIDIKAN NILAI: DI SEKOLAH MADANIA KABUPATEN BOGOR
DOI:
https://doi.org/10.31969/alq.v21i2.237Abstract
Paper ini menyajikan hasil penelitian terhadap program Pendidikan Menghidupkan Nilai yang dilakukan
sejumlah elemen masyarakat. Penelitian dilakukan dengan melakukan studi kasus terhadap implementasi
program tersebut di Sekolah Madania, Parung, Bogor. Penelitian ini mencoba mengkaji apakah program
Pendidikan Menghidupkan Nilai dapat menjadi model yang berguna untuk meningkatkan kualitas
pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) di sekolah. Hasil studi ini memperlihatkan bahwa program
Pendidikan Menghidupkan Nilai telah memberi hasil positif yang teramati dalam perubahan perilaku
tenaga pendidik maupun siswa terkait sejumlah nilai yang dipelajari, seperti kejujuran, penghargaan,
toleransi, dan tanggung jawab. Berdasarkan hasil riset ini, peneliti menyimpulkan bahwa Pendidikan
Menghidupkan Nilai, terutama pada aspek pendekatan dan metodenya, dapat menjadi model bagi
pembelajaran PAI di sekolah.
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).