HAJI MABRUR DALAM PARADIGMA FIKIH SOSIAL SUFISTIK

Athoillah Islamy

Abstract


Abstract

The biggest spiritual orientation for every Muslim in performing Hajj is getting predicate Hajj Mabrur. So whether the predicate is just a spiritual title? This research will describe Nurcholish Madjid's Sufistic social fiqh thoughts about the meaning of the predicate hajj Mabrur. This type of research is a qualitative research in the form of library research. The main data source used was a book by Nurcholish Madjid entitled Hajj and Umrah. Meanwhile, secondary sources are used, namely various studies that are relevant to the focus of this research study. The method used in this study is the method of interpreting the thought of figures. There are two big conclusions of this research. First, the integrative paradigm of nurcholish Madjid, namely the paradigm of integration between fiqh, social and Sufism. This integrative paradigm according to Nurcholish Madjid can make fiqh as a medium for the social reform movement. Second, the predicate Hajj Mabrur in the perspective of Nurcholish Madjid is not a predicate based on success in fulfilling the formal legal of the Hajj fiqh, but rather a predicate that has spiritual and social implications in social life.

Keywords: Hajj mabrur, fiqh, social, sufism

Abstrak

Orientasi spritual terbesar bagi setiap muslim dalam menunaikan ibadah haji yakni mendapatkan predikat haji mabrur. Lantas apakah predikat tersebut hanya sekedar predikat spritual? Penelitian ini akan mendiskripsikan pemikiran fikih sosial sufistik Nurcholish Madjid tentang makna predikat haji mabrur. Jenis penelitian ini merupakan penelitian kualitatif yang berupa kajian pustaka (library research). Sumber data utama yang digunakan, yakni buku karya Nurcholish Madjid yang berjudul Haji dan Umrah. Sementara itu, sumber sekunder yang digunakan, yakni berbagai penelitian yang relevan dengan fokus kajian penelitian ini. Metode yang digunakan dalam penelitian ini, yakni metode interpretasi pemikiran tokoh. Terdapat dua kesimpulan besar penelitian ini. Pertama, paradigma fikih integratif nurcholish Madjid, yakni paradigma integrasi antara fikih, sosial dan tasawuf. Paradigma integratif ini lah yang menurut Nurcholish Madjid dapat menjadikan fikih sebagai medium gerakan reformasi sosial. Kedua, predikat haji mabrur dalam perspektif Nurcholish Madjid bukanlah sebuah predikat yang berdasarkan pada keberhasilan dalam memenuhi legal formal fikih ibadah haji, melainkan sebuah predikat yang memiliki implikasi spritual (tasawuf) dan sosial dalam kehidupan bermasyarakat. 

Kata Kunci : Haji mabrur, fikih, sosial, tasawuf  


Keywords


Haji mabrur, fikih, sosial, tasawuf

Full Text:

PDF

References


Abdullah, Amin. 2010. Islamic Studies. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Abidin, Munirul. 2008. “Pandangan Neo Sufisme Nurcholish Madjid,” Ulul Albab, Vol.9, No.1.

B. Muhaemin. 2013. “Dimensi Pendidikan dalam Ibadah Haji,” Jurnal Adabiyah, Vol. Xiii, No.2

Barton, Greg. 1997. “Indonesia's Nurcholish Madjid and Abdurrahman Wahid as Intellectual 'Ulama’ : The Meeting of Islamic Traditionalism and Modernism in Neo-Modernist Thought,” Studia Islamika, Vol.4, No.1.

Bashri, Muh. Mu’inudillah. 2009. Filosofi Haji dalam Kuketuk Pintu Rumahmu Ya Allah. Surakarta: Indiva Pustaka.

Choliq, Abdul. 2018. “Esensi Program Bimbel Manasik Haji Upaya Pemberdayaan Masyarakat,” Jurnal At-Taqaddum, Vol. 10, No.1.

Clingingsmith, David, Asim Ijaz Khwaja, and Michael Kremer. 2009.“Estimating the Impact of the Hajj: Religion and Tolerance in Islam’s Global Gathering,” The Quarterly Journal of Economics, Vol.124, No.3.

Deswita. 2012. “Konsepsi al-Ghazali Tentang Fiqh dan Tasawuf,” Juris, Vol.13, No.1.

Dahlan, Moh. 2019. Modern Fiqh Paradigm in Indonesia: A Study of Nurcholish Madjid’s Thought,” Archives of Business Research, Vol.7, No.1.

Hamzani, Achmad Irawani, Siswanto, Havis Aravik. 2018.“Legal Protection For Hajj Pilgrims Through Regional Regulation,”Mazahib, Vol.17, No.2

Madjid, Nurcholish. 2008. Islam Agama Peradaban. Jakarta: Paramadina.

Irawan. 2018. Diskursus Pluralisme Agama dan Relevansinya dalam Konteks Kehidupan Beragama di Indonesia. Disertasi: Sekolah Pascasarjana Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.

Islam, Md. Thowhidul Islam. 2018. “The Impact of Hajj on The Society of Bangladesh,” Ijtima’iyya, Vol. 3, No.1.

Ismail, Usman. 2012. “Integrasi Syariah dengan Tasawuf,” Ahkam: Vol. XII No.1.

Istianah. 2016. “ Prosesi Haji dan Maknanya,” Esoterik: Jurnal Akhlak dan Tasawuf, Vol.2, No.1.

Hadi, seno Sumitro. 2017. ”Konsepsi Haji Mabrur Perspektif al-Qur’an”. Tesis: Pascasarjana Institut Agama Islam Negeri Surakta.

Hasan, Yusuf A. 2016. Menuju Haji Mabrur. Yogyakarta: Kerja Sama Program Studi Pendidikan Agama Islam Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Yogyakarta dengan Kelompok Bimbingan Ibadah Haji ‘Aisyiyah Kabupaten Bantul.

Haq, Sansan Ziaul. 2016. Haji Menuju Ka’bah Haqiqoh dalam Dimensi eksoterisme dalam Tafsir Ishari. Tesis: Sekolah Pascasarjana UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Japeri. 2017. “Pengaruh Prediket Haji Mabrur Terhadap Motivasi Manasik Calon Jamaah Haji,” Maqdis, Vol. 2, No.1.

Kasim, Dulsukmi. 2018. “Fiqh Haji (Suatu Tinjauan Historis dan Filosofis),”Vol.11, No.2.

Kuhn, Thomas S. 1970. The Structure Scientific of Revolutions. Chicago: The University of Chicago Press.

Khallaf, Abd Wahhab. 1947. Ilm Usul al-Fiqh. Kairo: Maktabat al-Da’wat al-Islamiyat.

Khusna, Azalia Mutammimatul. 2018. “Hakekat Ritual Ibadah Haji dan Maknanya Berdasarkan Pemikiran William R. Roff,” An-Nas : Jurnal Humaniora, Vol.2, No.1.

Kisworo, B udi. 2017. “Ibadah Haji ditinjau dari Berbagai Aspek,” Al-Istinbath : Jurnal Hukum Islam, Vol.2,No. 1.

MS, Amiruddin, Muzakkir. 2016. Tuntutan Manasik Haji dan Umrah : Perspektif Syari’at dan Tasawuf. Medan: Perdana Publishing.

Madjid, Nurcholish. 2019. Haji dan Umrah dalam Karya Lengkap Nurcholish Madjid, Ke-Islaman, Keindonesian dan Kemoderenan, Budy Munawar Rachman (ed). Jakarta: Nurcholish Madjid Society.

Madjid, Nurcholish. TT. “Islam dan Modernitas : Relevansinya dengan Kenyataan Umat Islam Dewasa Ini,”dalam Karya Lengkap Nurcholish Madjid, Ke-Islaman, Keindonesian dan Kemoderenan.

Madjid, Nurcholish. 2019. Disiplin Ilmu KeIslaman Tradisional :Fiqh, dalam Karya Lengkap Nurcholish Madjid, Ke-Islaman, Keindonesian dan Kemoderenan, Budy Munawar Rachman (ed). Jakarta: Nurcholish Madjid Society.

Madjid, Nurcholish. 2008. Islam Agama Peradaban. Jakarta: Paramadina.

Masburiyah. 2011. “Konsep dan Sistematika Pemikiran Fiqh Sufistik al-Ghazali,” Nalar Fiqh, Vol.3, No.1.

Nuri, Muhammad. 2014. “Pragmatisme Pelaksanaan Ibadah Haji di Indonesia,” Salam: Jurnal Filsafat dan Budaya Hukum, Vol.1, no.1.

Rizal, Syamsul, Umaiarso. 2017. “Syari’ah dan Tasawuf : Pergulatan Integratif Kebenaran dalam Mencapai Tuhan,” Jurnal ushuluddin, Vol. 25, No.2.

Romdlon, Agus Saputra. 2016. “Motif dan Makna Sosial Ibadah Haji Menurut Jama’ah Masjid Darussalam Wisma Tropodo Waru Sidoarjo,” Kodifikasia Vol.10, No.1.

Ulumuddin, Moh. 2013. “ Syariah dan Tasawuf Lokal: Studi Tentang Legalitas Wilayah Wahidiyah,”At-Tahdzib, Vol.1, No.1.

Rudi, Anwar. 2014. “Semantik dalam Bahasa,” Kariman, Vol.4, No.1.

Yasid, A. 2012. “Hukum Islam Positivisme Barat (Kajian Perbandingan Mazhab Jurisprudensi Perspektif Ilmu Hukum),” al-Manahij, Vol.VI, No.1.

Sulaiman, Aimie. 2016. “Memahami Teori Konstruksi Sosial Peter L. Berger,” Jurnal Society, Vol.VI, No. I.

Quraishi, Jahanzeeb. 2017. “Commodification of Islamic Religious Tourism: from Spiritual to Commodification of Islamic Religious Tourism: from Spiritual to Touristic Experience,” International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage, Vol.5, Issue.1.

Zaenuddin, M. 2013. “Haji dan Status Sosial : Studi Tentang Simbol Agama di Kalangan Masyarakat Muslim,” el Harakah, Vol.15 No.2.

Zulfa, M. 2015. “Multidimensional Phenomena of Hajj : Study of Javanese Pilgrims,” IJIMS, Indonesian Journal of Islam and Muslim Societies, Vol. 5, No.1.




DOI: http://dx.doi.org/10.31969/alq.v26i1.816

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexed by :